ბევრ ოჯახში უფროს შვილებს განსაკუთრებული ინტელექტი და ნიჭი აქვთ. მაგალითად, ალეკ ბალდუინი, ფრენსის ედუარდ ბახი და კიდევ ცნობილი ადამიანები. მეცნიერები ვარაუდობენ, რომ ჩვენსა და ჩვენი შვილების დაბადების დროს ბევრი რამ აქვს საერთო ჩვენს ნიჭთან და სხვა შესაძლებლობებთან.
ჩვენი მომზადებული სტატია ნამდვილად მიიპყრობს ყველას ყურადღებას, მაშინაც კი, თუ არ ხართ უფროსი შვილი.
როგორ გავარკვიეთ ეს?
2017 წელს ედინბურგის უნივერსიტეტში ჩატარებულმა კვლევამ გამოავლინა IQ ტესტების კვლევები და-ძმებს შორის, რამაც აჩვენა, რომ მშობლების მხრიდან ფსიქიკური სტიმულირების გამო, უფროსი შვილები უფრო მაღალი დონის აზროვნების უნარს აჩვენებენ.
მკვლევარებმა გამოიკვლიეს 5000-ზე მეტი დედმამიშვილი, დაბადებიდან 14 წლის ასაკამდე. ყოველ ორ წელიწადში ამ ბავშვებს IQ ტესტირება უტარდებოდათ და უფროსი შვილები უკეთესად ასრულებდნენ დავალებებს.
რას ნიშნავს ,,დაბადების რიგის ეფექტი”?
მერი ველასის თქმით, დაბადების რიგი უდიდეს გავლენას ახდენს ბავშვებზე. მეორე ბავშვები, როგორც წესი, მიდრეკილნი არიან მშობლების მხრიდან ნაკლები ყურადღებისკენ, როდესაც საქმე მათ მიღწევებს ეხებათ – ასე რომ, ისინი ყველაფერს თვითონ აღწერენ. შუაში დაბადებული ბავშვები ხშირად გრძნობენ თავს მარტოდ, ამიტომ მშობლებმა უნდა დარწმუნდნენ, რომ მათთან საკმარის დროს ატარებენ.
როგორ მონაწილეობენ მშობლები?
პირველ შვილთან ერთად, მშობლებს ხშირად სურთ წარმატების მიღწევა, როგორც ემოციურად, ასევე ინტელექტუალურად. ეს განპირობებულია ცოდნის ნაკლებობით და საბოლოოდ თქვენ იღებთ ბავშვს, რომელსაც მშობლების გამძაფრებული ყურადღება აქვთ. ამიტომ ჩვეულებრივ, შვილებს უბიძგებს წარმატებისა და ინტელექტუალურად განვითარებისკენ.
როგორ მონაწილეობენ შვილები?
მას შემდეგ, რაც ბავშვი ხდება ,,ერთ-ერთი ბავშვი” და არა მხოლოდ ერთადერთი ბავშვი ოჯახში, მას შეუძლია გავლენა მოახდინოს დანარჩენებზე ისე, რომ ისინი უფრო სწრაფად განვითარდნენ. ზოგჯერ დედას პირველი ბავშვი უყურადღებოდ რჩება, ასევე უფროსი ბავშვები დედას და-ძმის აღზრდაში ეხმარებიან. ეს იწვევს ამ ბავშვების პასუხისმგებლობის აღებას ძალიან მცირე ასაკში და ამ სტატუსს, როგორც წესი, მხარს უჭერს ოჯახი. სწორედ ესაა იმის მიზეზი, რომ უფროსი ბავშვი უფრო ჭკვიანი და მომწიფებულია ასაკთან შედარებით.
როგორ შეიძლება ეს შეიცვალოს?
იმის გამო, რომ აკადემიურ და ინტელექტუალურ წარმატებაზე უშუალოდ აისახება მშობლის ყურადღება და სიყვარული, ჩვენ უნდა ვაღიაროთ, რომ ბავშვებს, რომლებსაც მშობლებთან ურთიერთობის ნაკლებობა აქვთ, უფრო დაბალ შესაძლებლობებს ავლენენ, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც საქმე ეხება სწავლას და IQ.
რა შეიძლება გავაკეთოთ სიტუაციის გამოსასწორებლად?
თუ ვიცით მშობლების უარყოფითი მხარეები, რომლებიც ქვეცნობიერად ჩნდება, შეგვიძლია წინასწარ განვიხილოთ შედეგი. უფრო მეტიც, ჩვენ შეგვიძლია ამ ცოდნის დანერგვა ჩვენი მშობლების ყოველდღიურ ცხოვრებაში. შეგვიძლია იმით დავიწყოთ, რომ არ მოხდეს უფროს ბავშვებზე ზეწოლა და ყურადღება თანაბრად გადავანაწილოთ. ასევე, ღია საუბრები და ნდობა დაგეხმარებათ კარგი ურთიერთობების შენარჩუნებაში. აუცილებელია პატარა ასაკიდანვე დავუდგეთ შვილებს გვერდით.
თქვენ რას ფიქრობთ? გაუზიარეთ სტატია მეგობრებსაც.